Bacaan Al-Quran Juz 1 hingga 30 dan Terjemahannya


Al-Quran adalah kitab suci dalam agama Islam yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril. Al-Quran terbahagi kepada 30 juz atau bahagian, masing-masing mengandungi ayat-ayat yang mempunyai hikmah dan petunjuk untuk umat manusia. Berikut adalah bacaan Al-Quran dari Juz 1 hingga Juz 30 beserta terjemahannya:

Juz 1: Surah Al-Fatihah (1) hingga Surah Al-Baqarah (ayah 141)

Surah Al-Fatihah (Pembukaan)

Terjemahan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Surah Al-Baqarah (Sapi Betina)

Terjemahan: Alif Lam Mim. Ini adalah Kitab (Al-Quran) yang tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.

Juz 2: Surah Al-Baqarah (ayat 142) hingga Surah Al-Imran (ayah 92)

Surah Al-Baqarah (Sapi Betina)

Terjemahan: Orang-orang yang diberi kitab (Taurat) tahu bahawa sesungguhnya ia diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenarnya, maka janganlah kamu sekali-kali menjadi orang-orang yang ragu-ragu.

Surah Al-Imran (Keluarga Imran)

Terjemahan: Kami beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kami dan kepada apa yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak cucunya dan kepada apa yang diberikan kepada Musa dan Isa dan kepada apa yang diberikan kepada para nabi dari Tuhannya. Kami tidak membeda-bedakan seorangpun di antara mereka dan kami hanya tunduk kepada Allah.

Juz 30: Surah An-Naba (78) hingga Surah An-Nas (114)

Surah An-Naba (Berita Besar)

Terjemahan: Pada hari bumi digoncangkan bersamaan dengan goncangan yang besar.

Surah An-Nas (Manusia)

Terjemahan: Katakanlah: Aku berlindung kepada Tuhan yang menguasai manusia. Raja manusia. Ilah manusia. Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi. Yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada-dada manusia. Dari jin dan manusia.


Kesimpulan

Al-Quran adalah sumber petunjuk dan pedoman bagi umat Islam. Dengan mempelajari dan memahami bacaan Al-Quran dari Juz 1 hingga Juz 30, kita dapat menyerap nilai-nilai kebijaksanaan, keadilan, dan kasih sayang yang terkandung di dalamnya. 

Amalan membaca dan mentadabbur Al-Quran adalah amalan yang dianjurkan bagi setiap muslim agar dapat mengambil manfaat dan hidayah dari kitab suci ini.


Tag : Bacaan Al-Quran
Back To Top